Het Graaf Floris V wandelpad

(2013)

Na het Willibrorduswandelpad is de keuze gevallen op een van de oudste Lange - Afstand - Wandelpaden:
het Graaf Floris V - pad.

Ik heb de eerste druk van de wandelgids van dat pad die in 1987 verscheen met alleen een kleurenfoto op de omslag en verder de route rood ingetekend op zwart-wit kaartjes. In de nieuwste, zesde gewijzigde herdruk (met mooie kleurenfoto's en kaartjes maar zonder de aanduiding "Graaf ") van maart 2009 zijn behoorlijk wat wijzingen doorgevoerd. Het pad begint bijvoorbeeld nu in Amsterdam in plaats van in Muiden. De route loopt van Amsterdam naar Bergen op Zoom. Van Amsterdam tot Dordrecht zijn de etappes goed in te delen en het reizen naar begin- en eindpunten van de wandelingen goed te doen met het openbaar vervoer. Na Dordrecht kunnen de reistijden wel eens lang worden, maar dat zoeken we nog wel uit. We lopen wel weer door stukken Nederland waar we al eerder door gewandeld hebben, maar dat is vast/hopelijk geen bezwaar.

De etappes

1e etappe Amsterdam - Weesp

Op zaterdag 21 september 2013 verzamelen we weer als gebruikelijk in de hal van Utrecht Centraal tegen 9:45. We nemen de intercity naar Amsterdam Centraal van 9:55 (spoor 7). Aankomst in Amsterdam Centraal om 10:22 op spoor 8. We lopen dan langs de Amstel, de Weesper Trekvaart en de Gaasp naar Weesp. In totaal ongeveer 19 km.

2e etappe Weesp - 's Graveland

Op zaterdag 19 oktober 2013 lopen we de tweede etappe van het Floris V-pad van Weesp naar 's Graveland (Natuurmonumenten).
Verzamelen in de hal van Utrecht Centraal tussen 9:35 en 9:50.
We nemen de trein naar Weesp van 9:55 (spoor 3).
Geplande aankomst in Weesp 10:31.
Vanuit 's Graveland zijn er 's middags per uur twee mogelijkheden om terug te reizen via Hilversum en twee via Naarden-Bussum.
De etappe is iets meer dan 19 km. Na een kilometer of 12 is er een mogelijkheid om met de bus terug te gaan naar Weesp voor hen die de etappe te lang vinden.

3e etappe Hilversum - Breukelen

op zaterdag 16 november 2013 lopen we na twee relatief lange etappes nu een kortere etappe. Dat is wenselijk vanwege de kortere dagen in november. En omdat Kortenhoef slecht bereikbaar is op zaterdag beginnen we dit keer te wandelen in de wijk Kerkelanden van Hilversum. We slaan dan wel een kort stukje van het Floris V-pad over. De etappe voert langs de Kromme Rade en de Dirck Lambertsz. kade door de Loosdrechtse Plassen. Vanaf Vreeland lopen we daarna langs de Vecht. Natuurlijk hopen we op mooi weer, maar we moeten ook rekening houden met mogelijke tegenwind (en regen?) uit het westen.

Verzamelen in de hal van Utrecht CS om 10:00 uur. We nemen de sprinter van 10:11 (spoor 3) naar Hilversum. Aankomst Hilversum om 10:26. Dan de stadsbus, ringlijn 1 station via Kerkelanden, vertrektijd 10:30. Vanaf halte Kerkelanden beginnen we dan de wandeling om 10:43. De hele etappe is ongeveer 15 km lang met als eindpunt station Breukelen. Er is een mogelijkheid om na 10 km in Loenen op de bus (lijn 120) te stappen.

4e etappe Schoonhoven Oudewater

Op zaterdag 14 december, een van de kortste dagen van het jaar, wandelen we een korte etappe. En wel van Schoonhoven naar Oudewater, totaal ongeveer 15 km. De etappe vanaf Breukelen richting Harmelen is langer dan de etappe die we in november liepen. En gezien de lengte van de dag en eventuele weersomstandigheden is het niet handig om die etappe in december te lopen. We lopen dus een korte etappe en wandelen niet van Oudewater naar Schoonhoven maar van Schoonhoven naar Oudewater. En dat om twee redenen: ten eerste hebben we dan na ongeveer een uur lopen een horecagelegenheid, de Vlisterstee, aan de Vlist, en ten tweede kunnen mensen die eerder willen afhaken daarna vanaf Haastrecht (na 10 km) al de bus naar Utrecht nemen.

We verzamelen weer in de centrale hal van Utrecht CS bij de kaartverkoop vanaf 9:45. We reizen met bus 195 (Connexxion) vanaf Busstation WEST. Vertrektijd 10:07. Aankomst in Schoonhoven om 10:55 halte Mr. Kesperplein.
We rekenen natuurlijk op goed wandelweer, maar ook bij minder goed weer is het een fraaie wandeling. Langs de Vlist is het redelijk beschut en vlak voor Haastrecht slaan we een fraaie Tiendweg in. Die loopt in de richting noord-oost, dus bij westenwind hebben we de wind in de rug.

5e etappe Kortenhoef en Oud Loosdrecht

Op zaterdag 11 januari 2014. Vanwege een wandelvakantie in Oostenrijk in januari - hopelijk in de de sneeuw - waar Marian en ik heen gaan, wandelen we in januari op zaterdag 11 januari. We wandelen dan een kortere afstand dan we gewend zijn en wel de wandeling die in Trouw van 16 november stond onder de titel

Het mooiste Nederland, Kortenhoef en Oud Loosdrecht.

We wandelen dan een rondje vanuit Hilversum dat uit drie stukken bestaat.
Eerst het Oppad, een stukje van het Floris V-pad dat we overgeslagen hadden. Het is een oud kerkepad van Hilversum naar het fraaie kerkje van Kortenhoef. Dan lopen we langs het Moleneind over het fietspad langs een verharde weg richting Oud Loosdrecht tot Eetcafé De Eend voor een consumptie, wel bekend aan de wandelaars van de wandeling van november. En tenslotte lopen we weer langs de Kromme Rade terug naar Hilversum.
De Kromme Rade liepen we ook al in november maar die lopen we dan nu in de omgekeerde richting.

Verzamelen in de hal van Utrecht CS bij de kaartverkoop NS vanaf 9:45 . We nemen de sprinter van 10:11 (spoor 2) naar Hilversum. Aankomst Hilversum om 10:28. Dan de stadsbus, ringlijn 1 richting Kerkelanden, vertrektijd 10:32. Vanaf halte Kerkelanden beginnen we dan de wandeling om 10:46.

De rondwandeling zal ongeveer 10 à 11 km zijn.

6e etappe Putkop (Harmelen) naar Oudewater

Op zaterdag 8 februari 2014

7e etappe Schoonhoven - Nieuw Lekkerland

Op zaterdag 8 maart wandelen we een etappe van Schoonhoven naar Nieuw Lekkerland. Maar we beginnen de wandeling op de zuidoever van de Lek in Nieuwpoort.

We verzamelen weer in de hal van Utrecht CS bij de kaartverkoop vanaf 9:15 en nemen bus 90 van Arriva naar Rotterdam. De bus vertrekt van busstation West bij de Jaarbeurs om 9:43. We beginnen de wandeling dan omstreeks 10:30 in Nieuwpoort, halte Dorp.

We lopen vooral langs de Tiendweg die redelijk verhard is evenwijdig aan de dijk. Vanaf de Tiendweg zijn er telkens verbindingen naar de dijk waar ook weer haltes zijn voor de bus terug naar Utrecht. Dus genoeg gelegenheid voor mensen die eerder willen afhaken. Na ongeveer 12 km zijn we in Streefkerk waar we in een cafetaria iets kunnen gebruiken.

De hele wandeling is ongeveer 19 km. Ook voor de terugweg zijn we aangewezen op bus 90 van Arriva (elk uur een bus). De busreis terug is weer zonder overstappen naar Utrecht.

8e etappe Sliedrecht Baanhoek - Kinderdijk of Nieuw-Lekkerland

Op zaterdag 12 april lopen we een etappe die aansluit op de etappe die we op 8 februari liepen. We wandelen alleen niet verder vanaf Nieuw-Lekkerland maar we beginnen dan in Sliedrecht Baanhoek, een nieuwbouwwijk van Sliedrecht en eindigen in Kinderdijk of Nieuw-Lekkerland. We hebben dan weer een fraaie terugreis met de bus langs de Lek. (Met dank aan Tjerk voor de tip.)

We verzamelen in de hal van Utrecht CS vanaf 9:30 en nemen de bus van busstation West, de Qliner 387 richting Gorinchem van Arriva die om 9:53 vertrekt. We arriveren om 10:32 bij het station van Gorinchem en nemen dan de trein van 10:36 richting Dordrecht. Het wandelen begint dan om 10:54 vanaf station Sliedrecht Baanhoek (dat nieuwe station staat niet op kaart 27 van de wandelgids!). Naar het pontveer bij Kinderdijk is het dan zo'n 15 km. Eerder stoppen kan dan alleen in Alblasserdam na zo'n 12 km en wel een eind van de route af. Vanuit Oud Alblas waar we eerder langs komen rijden op zaterdag en zondag geen bussen. In Kinderdijk kunnen we dan eventueel bus 90 naar Utrecht nemen, maar we kunnen dan ook verder lopen naar Nieuw-Lekkerland en daar bus 90 terug nemen naar Utrecht.

9e etappe station Breukelen - Putkop bij Harmelen

Op zaterdag 17 mei lopen we een stuk van het Floris V-pad dat we overgeslagen hebben. We beginnen dan te wandelen in station Breukelen en wandelen naar Putkop bij Harmelen. Onderweg kunnen we dan koffie drinken bij een vakantiehuisje van buren van Ans, oude kennissen van mij. Dat huisje, zonder stroom en gas, ligt zeer idyllisch aan de Bijleveld. Met een beetje geluk hebben we mooi weer en dan is het een feest om daar te zijn midden tussen alle bloemen en weidevogels.

We verzamelen in de hal van Utrecht CS vanaf 9:45 en nemen de trein van 10:17 (spoor 11a) naar Breukelen. Aankomst in Breukelen om 10:30. Na 10 km wandelen we door Kockengen waar mensen eventueel kunnen afhaken. Daarna is er geen mogelijkheid meer om eerder een bus te nemen. Van Kockengen wandelen we langs de fraaie Hollandse Kade. Tot de bushalte bij Putkop is het dan nog zo'n 7.5 km, totaal dus 17.5 km. Vanaf Putkop nemen we de bus terug naar Utrecht (of naar Woerden en dan met de trein naar Utrecht).

10e etappe zaterdag 14 juni 2014

Op zaterdag 14 juni lopen we de laatste etappe van het Floris V-pad voor de zomervakantie. De etappe is redelijk lang en er is eigenlijk geen mogelijkheid om de etappe in te korten.

We verzamelen daarom vanaf 9:00 uur in de hal van Utrecht CS en nemen bus 387, Q-liner van Arriva, naar station Gorinchem.
De bus vertrekt vanaf busstation West om 9:23. Aankomst in Gorinchem om 10:02. Dan nemen we de trein van 10:06 naar Sliedrecht Baanhoek.
Aankomst aldaar om 10:24.
Daar begint de wandeling.

We steken dan eerst de Beneden Merwede over en lopen daarna in een boog om Dordrecht heen, voor een deel langs de Nieuwe Merwede. In Dordrecht Zuid nemen we de bus naar Dordrecht NS. Inkorten van de wandeling is mogelijk in het begin naar Dordrecht Stadspolders, maar dan loop je ongeveer 6 km. Voor mensen die na een korte wandeling een dagje Dordrecht willen verkennen is dat een mogelijkheid. Verder is er onderweg geen mogelijkheid om de etappe in te korten.

De totale wandeling is ongeveer 19 km.
Wel zijn er onderweg twee gelegenheden waar we iets kunnen gebruiken, de eerste bij Kop van 't Land (na 6.5 km) en een fraaie theetuin na 12 km.

We zullen dit keer niet vroeg in Utrecht terug zijn, ik denk niet voor 18:00 uur, want de terugreis vergt veel tijd.

Thijs Notenboom

Verslagen van de etappes

Klik op een foto voor een fotoreportage
Kees Blomhert - eerste etappe: Amsterdam - Weesp

Marian Bode - tweede etappe Weesp - 's Graveland

Hallo wandelmaatjes en belangstellenden,

Hierbij een fotoverslag van de 2e etappe van het Floris V-pad, van Weesp naar 's Graveland.
Met 15 deelnemers vertrokken vanaf station Weesp en na een klein uurtje aan de koffie in Muiden.
Natuurlijk bij Floris V!!!!!
Vlakbij molen de Onrust was het tijd voor de meegenomen lunch incl. een zonnetje. Weer door naar de volgende stop en wel bij fort Uitermeer. Heerlijk op het terras gezeten met mooi uitzicht. Hier haakten 6 wandelaars af en gingen we met 9 deelnemers verder. De route ging langs de Ankeveense plassen waar we veel kieviten (weidevogels) in de plas op paaltjes zagen zitten. Misschien vergaderden ze over het tijdstip van vertrek naar het Zuiden?? Via Ankeveen kwamen bij ons einddoel 's Graveland. Hier op de bus naar Hilversum en per trein naar Utrecht.
Tot de volgende etappe.

Marian Bode - derde etappe Hilversum - Breukelen

Hallo wandelmaatjes en meelezers,

Vandaag bij mistig weer, maar gelukkig droog, weer een etappe van het FlorisV-pad gelopen. En wel van Hilversum Kerkelanden naar station Breukelen.
Met 14 deelnemers gingen we via de Loosdrechtse plassen naar Nieuw-Loosdrecht voor onze eerste pauze.
Mooi plekje aan het water, maar we zaten wel achter glas. Terras in deze tijd is uit den boze.
De soep en de koffie lieten we ons smaken en vol goede moed gingen we weer op pad.
Bij Vreeland langs de Vecht op naar Loenen.
Volgende stop was bij molen De Hoop met gezellig informatiecentrum/winkeltje.
En verder ging het weer via Nieuwersluis richting Amsterdam Rijnkanaal. Hier met de pont over en verder langs de kanaaldijk naar Breukelen station.
Al met al toch een tippel van 17,5 km.

Tot volgende maand bij de volgende etappe.

Marian Bode - vierde etappe Schoonhoven - Oudewater

Hallo wandelaars en meelezers,

Op 14 december 2013 hebben we weer een etappe van het Floris V-pad voltooid. Gelopen werd van Schoonhoven naar Oudewater i.p.v. omgekeerd (i.v.m. eerdere horeca-gelegeheid). Gestart werd met 16 wandelaars, bij Haastrecht haakten 2 wandelaars af. Prachtige wandeling met een groot deel langs het mooie riviertje de Vlist. Na de koffiepauze in Vlist ging het verder richting Oudewater. Het laatste stuk ging over een tiendweg waar het aardig modderig was. Daar moesten we 7 km "doormodderen" en veel klauterwerk verrichten. Maar de zon maakte veel goed. Onze schoenen hadden aan het eind van de wandeling extra (modder)zolen gekregen, maar we er mochten toch mee de bus in!!

Allen gezellige feestdagen en een goede "Rutsch" in het nieuwe jaar en misschien tot ziens op de nieuwjaarsbijeenkomst.

Kees Blomhert - vierde etappe Schoonhoven - Oudewater

Marrie, Olga en ik wilden beslist met bus 107 mee, die op een presenteerblaadje kwam aanrijden.

Prettige feestdagen en een in alle opzichten voorspoedig 2014 voor allemaal.

Tot januari,

Kees
Marian Bode - vijfde etappe Kortenhoef en Oud Loosdrecht

Hallo wandelaars en meelezers,

Vandaag (11-1-14) weer een deel van het FlorisV-pad gelopen, eigenlijk hebben we een rondje gelopen. Met de bus naar Hilversum Kerkelanden en daar eindigde we ook weer bij dezelfde bushalte. Een deel hadden we ook al in november gelopen, zodat er weer gepauzeerd werd bij restaurant De Eend in Loosdrecht. Af en toe was de regen aanwezig, maar in de loop van de middag scheen gelukkig ook de zon en ..... waren er prachtige wolken te zien. Maar we moesten op bepaalde stukken ook goed naar beneden kijken, want wat wil je in de buurt van Loosdrecht en Kortenhoef, daar kan het behoorlijk drassig zijn. Wat dat tot gevolg kan hebben is te zien op de laatste foto.
Maar al met al was het weer een fijne wandeling aan het begin van 2014.

Kees Blomhert - vijfde etappe Kortenhoef en Oud Loosdrecht

Kees Blomhert
Marian Bode - zesde etappe Putkop (Harmelen) naar Oudewater

Hallo wandelaars en belangstellenden,

Zaterdag 8 februari hebben we weer een etappe voltooid van het Floris V-pad en wel van Putkop (Harmelen) naar Oudewater. Met regen vertrokken we met de bus en bij halte de Putkop werd de regenkleding aangedaan. Overbodig, want op een drup na hebben we het de hele dag droog gehouden!!!! De tocht ging over het jaagpad langs de Oude Rijn naar Woerden. Hier in een gezellig bruin café was de koffie/soep-stop. Daarna werd de tocht vervolgd door het groene hart, langs mooie boerderijen met veel windwijzers. Bij/voor het landgoed Linschoten werd een korte pauze gehouden voor, waarna de wandeling vervolgd werd naar Oudewater. Maar eerst werd onderweg nog gestopt bij een kaasboerderij en werden veel rugzakken iets zwaarder door de gekochte kaas en eieren. Door het "oude" Oudewater ging het naar de bus en na een heerlijke wandeling (van 18 km) gingen we weer richting huis.

Tot volgende maand,

Kees Blomhert - zesde etappe Putkop (Harmelen) naar Oudewater

Kees Blomhert
Marian Bode - zevende etappe Schoonhoven - Nieuw Lekkerland

Beste wandelaars en meelezers,

Bijgaand een indruk van onze wandeling op de warmste 8 maart ooit.
Vanaf Utrecht met de bus naar Nieuwpoort en wel met 17!!! deelnemers. In Nieuwpoort gelijk aan de koffie, want onderweg was er de eerste uren geen gelegenheid. Begonnen werd over de vestingwal met uitzicht op de Lek. Daarna de polder in richting Groot-Ammers. Langs het ooievaarsdorp het Liesveld met veel ooievaars onderweg. De mooie Tiendweg met geknotte wilgen en een "heerlijke" geur van uitgereden mest was 7 km lang voordat we Streefkerk bereikte.
In Streefkerk bij een cafetaria was er voor een ieder wel wat te smikkelen.
Afscheid werd genomen van 6 deelnemers, die hier de bus naar Utrecht namen. De overigen vervolgden de tocht naar Nieuw-Lekkerland alwaar de bus naar Utrecht genomen werd. Met zongekleurde gezichten, gapend, duttend en genietend van het landschap kwamen we na een goed uur weer in Utrecht aan.
Het was een heerlijke dag. En ondanks dat het een flinke wandeling was hebben we "toch maar" ca. 15 km. afgelegd.

Marian Bode - achtste etappe Sliedrecht Baanhoek - Kinderdijk

Dag wandelaars en belangstellenden,

Zaterdag 12 april 2014 is weer een etappe van het Floris V-pad voltooid. Na een lange aanreis via Gorinchem werd gestart met 11 deelnemers vanaf station NS Sliedrecht-Baanhoek. Na goed 2 km. kwamen we aan bij het natuurcentrum Alblasserwaard. Heerlijk op het terras gezeten met een lekker bakkie koffie.
De tocht ging over verschillende Tiendwegen, rijkelijk versierd met koolzaad en fluitenkruid. Thijs en ik hadden de tocht een week eerder voorgelopen en toen versperde een broedende zwaan het pad zodat wij gedwongen werden om via weilanden het "gevaar" te omzeilen. Tot onze verbazing was het nest verdwenen/geruimd??? Dus de extra klauterpartijen bleven achterwege, maar desondanks was er genoeg klauterwerk. Langs de molens van Kinderdijk bereikten we op tijd de bushalte om vandaar met de bus naar Utrecht te reizen. Totaal afgelegde kilometers ca. 18.
Tot de volgende maand bij de wandeling Breukelen-Putkop.

Marian Bode
Marian Bode - negende etappe Breukelen - Putkop (Harmelen)

Dag wandelaars en belangstellenden,

Op 17 mei hebben we weer een etappe voltooid van het Floris V-pad, en wel van Breukelen naar Putkop (Harmelen). Inmiddels zijn we al bij Kinderdijk aanbeland, maar we hadden Breukelen-Putkop bewaard voor mei, mede omdat we uitgenodigd waren op de koffie bij Marijke en Peter (kennissen van Ans en Thijs), die een "polderhut" aan de Veenkade hebben.

We vertrokken met 17 deelnemers vanaf station Breukelen met prachtig weer. Onderweg was een kleine omleiding i.v.m. een broedende zwaan, maar 2 van ons waagden het toch, en achteraf bleek dat we gewoon hadden kunnen doorlopen!! Bij de "polderhut" Tormentil werden we hartelijk ontvangen en was er in de prachtige wilde plantentuin genoeg plaats voor ons allen. Verder ging het over de Veenkade, en na onszelf overgezet te hebben met het zelfbedieningspontje (6 personen tegelijk) naderden we Kockengen.
Hier verlieten 5 wandelaars ons om de bus naar Utrecht te nemen. De rest deed zich eerst nog te goed aan een verfrissing in eetcafé De Voorstraat (heel gezellig) alvorens richting Harmelen te gaan.

Al met al weer een fijne geslaagde wandeling met veel zon, vogels en bloemen.

Marian Bode
Kees Blomhert - negende etappe Breukelen - Putkop (Harmelen)

Kees Blomhert - tiende etappe rondom Dordrecht

Thijs Notenboom - tiende etappe rondom Dordrecht

Op 14 juni liepen we van Sliedrecht Baanhoek een rondje om Dordrecht grotendeels langs de Merwede. De groep was klein dit keer omdat veel van de gebruikelijke wandelaars al met vakantie waren. Het was een mooie etappe, veel door uiterwaarden, met overdadige plantengroei. Onderweg twee goede pleisterplaatsen, een bij De Kop van 't Land en de tweede een fraaie theetuin De Zandplaat.